Všechny články

Recenze: Zdeněk Toman, neznámý, co hýbal dějinami

Zdeněk Toman. Pro valnou většinu z nás jméno, které slyšíme poprvé v životě. Přesto osoba, která hýbala (a významně ovlivňovala) československé i mezinárodní (rozhodně izraelské) dějiny. Padouch i hrdina v jedné osobě, který ač se zasadil o přechod zhruba 200 000 Židů přes území Československa do Palestiny, dělal vše jen a pouze ze zištných a sobeckých důvodů.

O filmu

Mám hodně ráda dobové filmy, ač nejsem ani historik, ani jiný typ profíka, který by měl udělovat nějaká relevantní hodnocení. Přesto si, samozřejmě, vytvářím subjektivní názory nejen na filmovou tvorbu, ale život kolem sebe celkově a proto se odvažuji nazvat článek recenzí. :)

Film na mě působil dobově velmi věrný, ať už šlo o interiéry ve kterých se natáčelo, kostýmy, nebo chlupaté podpaží Táni Pauhoufové. :) Jsem skalní retro / vintage fanda, takže si podobné filmy užívám do všech detailů, včetně tapet na zdech a elektrických vypínačů. Hodně se mi líbily titulky na úvod filmu, konkrétně styl a zpracování černobílých fotografií.

Děj a podání

Děj mne bavil, určitě jsem se nenudila, závěrem mne rozhodně zasáhnul i emočně. Žánrově jde o dobové drama, což dle mého soudu děj určitě splňuje. Doba poválečná, formování Československa a dění kolem nástupu moci komunistů je dramat plné, nemyslím si, že by bylo třeba ještě cokoli přibarvovat. Byla jsem na brněnské předpremiéře filmu, která končila debatou s herci, režisérem Ondřejem Trojanem a historikem, který se podílel na scénáři.  I na jejím základě bych pochopila film Toman jako snahu o dokreslení doby a dějin z dalšího, "nového" úhlu, kterým je osoba Zdeňka Tomana. Nikoli tedy jako filmový počin, který se má vyřádit primárně na jeho osobním příběhu, se snahou ho nějak prezentovat divákům, zabaleného do emocí a dramat.  Je fakt, že pokud by se příběh vyprávěl tímto "osobnějším" stylem, asi by se k němu muselo něco přidávat, nebo někde přibarvovat... Ale tím by film zbytečně tratil na věrnosti historickým faktům a přesunul se na úroveň vyprávění, sice v pestrých a dramatických barvách, pro některého diváka možná filmově záživnější, ale mimo původní úmysl.

Film je plný postav a jmen, které jsou upřesněny titulky (popiskami). Snaha podat co nejvíc na jednom talíři, může snad některé diváky i mást, což chápu. Moje znalosti historie určitě nejsou tak neprůstřelné, abych se nepřetržitě orientovala mezi jednotlivými politickými postavami a důsledky jejich dalšího chování, nicméně podobné filmy mi připadají nejzajímavější v tom, že si pak pěkně sednu ke gůglu a pustím se do dalšího hledání souvislostí. Primárně o Tomanovi. Následně o čemkoli, co mi nebylo úplně jasné. A to je ten nejvíc nejskvělejší vliv, jaký na mě film může mít. :) Vyvolat potřebu pochopit. Rozumět. Pátrat. Doplnit si vzdělání a informace. Nebo zasazovat ty stávající do nových souvislostí. A ve finále uvažovat nad děním a postavami z lidského hlediska. Z pohledu dnešní doby.

To sem dneska plést nebudu, protože by to bylo na knihu a klasicky - tu zrovna v tento moment nestíhám :D

Závěrem

Každopádně, film 👉 TOMAN určitě doporučuji všem navštívit, stejně jako pokládám za nutnost pustit si i film 👉 Masaryk, 👉 Dubček a další filmy zmíněné v projektu 👉 Dějiny na 8.